Monipuolinen ruokavalio ja liikunta auttavat jaksamaan

Hyvä ravinto ja sopiva määrä liikuntaa pitävät yllä hyvää yleiskuntoa ja mielialaa syöpähoitojen aikana. Kun huolehdit hyvinvoinnistasi, jaksat suunnitellut hoidot ja niihin liittyvät haittavaikutukset paremmin.

Myeloomaan liittyvät hoidot voivat heikentää henkistä ja fyysistä jaksamista. Jotta jaksat hoidot paremmin, on tärkeää, että nukut riittävästi ja huolehdit syömisestä ja fyysisestä kunnosta. Pyri sairaudesta huolimatta elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista.

Monille myelooma tuo mukanaan väsymystä, ahdistusta tai masennusta. Useat tavalliset päivärutiinit voivat tuntua ylivoimaisilta. Jokainen sairastunut kokee näitä tuntemuksia omalla tavallaan. Joskus pienet arkiset teot, kuten itselle mieluisien asioiden tekeminen, auttavat voimaan paremmin. Myös omaan elämänasenteeseen voi vaikuttaa.

Kuuntele tuntemuksiasi ja varaa aikaa lepohetkille arjen keskeltä. Mikäli koet voimakkaita väsymyksen tai uupumuksen tunteita, keskustele olostasi avoimesti lääkärisi tai hoitajasi kanssa. Sinun on tärkeää huolehtia myös henkisestä hyvinvoinnistasi hoitojen aikana. Keskustele jaksamisestasi sinua hoitavien ammattilaisten ja läheistesi kanssa.

Hyvä ravinto antaa energiaa toipumiseen

Myelooma ravitsemus ja liikunta

Riittävä energiansaanti on syöpähoitojen aikana välttämätöntä. Tarvitset kudosten uusiutumiseen ja toipumiseen enemmän energiaa, proteiineja ja ravintoaineita kuin normaalisti. Kun syöt riittävästi ja monipuolisesti, parannat vointiasi hoitojen aikana.

Myelooma vaikuttaa ravitsemukseen ja ruokailuun monella tavalla. Paino voi herkästi laskea, jos nieleminen tai ruoan nauttiminen on kivuliasta tai aiheuttaa pahoinvointia. Syöpähoidot voivat aiheuttaa esimerkiksi makumuutoksia sekä suun kuivumista ja kipua.

Jotkut hoidot, kuten kortisoni, saattavat myös lisätä ruokahalua, ja liikunnan vähentyessä paino voi nousta tavallista helpommin. Muutaman kilon painonnousu ei haittaa, mutta runsas painonnousu voi hankaloittaa liikkumista ja suurentaa verensokeripitoisuutta. Pyri pitämään painosi tasaisena.

Yritä tehdä ruokailuhetkistäsi mukavia ja odotettuja. Mikäli kärsit huonovointisuudesta, voit kiinnittää huomiota näihin pahoinvointia helpottaviin keinoihin:

  • Nauti monta pientä ateriaa noin 2—3 tunnin välein. Suuret annokset voivat täyttää vatsaa liikaa ja aiheuttaa pahoinvointia.
  • Syö silloin, kun ruoka maistuu sinulle parhaiten, vaikka ruokailurytmi muuttuisikin.
  • Suosi suolaista ja nestemäistä ruokaa, kuten keittoja, vellejä, puuroja ja kiisseleitä.
  • Kokeile kylmien välipalojen, kuten hedelmäviipaleiden tai leikkeleiden nauttimista lämpimien aterioiden sijaan.
  • Suosi miedosti maustettua, hapotonta ruokaa, joka ei ärsytä vatsaa tai suuta.
  • Syö rauhallisesti ja pureskele huolellisesti, syö pieniä määriä kerrallaan.
  • Tuuleta ruokailutila ennen syömistä. Raitis ilma voi helpottaa oloa.

Jos kärsit ripulista, juo runsaasti esimerkiksi laimeaa mehua tai teetä kuivumisen ehkäisemiseksi. Maitohappobakteereita sisältävistä valmisteita voi olla apua löysään vatsaan. Myös ummetuksen hoidossa nesteiden juominen on tärkeää. Lisäksi kannattaa syödä runsaasti kuitua sisältäviä ruokia, kuten kasviksia, täysjyväleipiä ja -puuroja.

Liiku voimiesi mukaan

Myelooma ja liikunta

Myeloomassa luustosta vapautuu tavallista enemmän kalsiumia. Luiden kunto heikkenee usein, ja murtumien ja luustokipujen riski suurenee. Säännöllinen liikunta vahvistaa tuki- ja liikuntaelimistöä, lisää itseluottamusta ja auttaa jaksamaan hoidot paremmin.

Sopiva määrä liikuntaa

  • hidastaa lihas- ja luukatoa sekä vahvistaa lihaksistoa ja tukielimistöä
  • kohentaa toimintakykyä parantamalla tasapainoa ja liikkumisvarmuutta
  • parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja fyysistä jaksamista arjessa ja hoitojen keskellä.

Liikunnalla on myös merkittävä vaikutus mielialaan. Liikkuminen voi auttaa kääntämään huomion pois ikävistä ajatuksista ja tuo myös sosiaalista tukea, jos harrastaa liikuntaa jonkun kanssa. Liikunta kohentaa elämänlaatua vähentämällä myeloomaan ja sen hoitoihin liittyvää ahdistusta ja väsymystä.

Harrasta liikuntaa oman jaksamisesi mukaan. Myelooma ja syöpähoidot kuormittavat elimistöä, joten vältä liiallista rasitusta. Sopivia liikuntatapoja voivat olla esimerkiksi rauhallinen tai reipas kävelylenkki, uiminen tai pienet lihaskuntoharjoitteet.