Toipuminen ja vahvistuminen

Jo edesmennyt teologi Martti Lindqvist on sanonut, että kriisissä tarvitaan mielen joustamista: kykyä muuntua ja luopua, surra ja suostua. Tarvitaan vaikeiden tunteiden sietämistä, aikaa ja kärsivällisyyttä. Yksin ei ole hyvä jäädä, tarvitaan toisten ihmisten antamaa turvaa ja tukea. Vaikeissa elämäntilanteissa tulee myös tietoisesti kurottautua kohti niitä asioita, joista saa voimaa ja mielenrauhaa. Kun on vaikeaa, itseltään voi kysyä; mikä toisi minulle tässä vaikeassa tilanteessa edes pikkuisen paremman olon, auttaisi eteenpäin, tukisi sietokykyäni, antaisi toivoa? Miten voin olla itse lisäämättä taakkaani?

Toivon ylläpitäminen on tärkeä asia psyykkisen jaksamisen kannalta. Toivoa voi olla monenlaista esim. se voi olla kokemus siitä, että pärjää vakavan sairauden kanssa omassa arjessaan tai vaikka sairauden myötä on tullut paljon muutoksia, niin ei ole kuitenkaan menettänyt kaikkea tärkeää itselle elämässä ja elinvuosia on vielä edessä.

Kriisiin liittyy aina sekä riski että mahdollisuus. Kiinan kielellä kriisi sanaa symbolisoivat kaksi eri merkkiä, toinen tarkoittaa riskiä ja toinen mahdollisuutta. Parhaimmillaan ajan kanssa, vaikeat kokemukset voivat tuoda mukanaan hyviäkin asioita elämään, mm. elämänarvojen selkiytymistä, rohkeutta elää omannäköistä elämää, itsemyötätuntoa ja armollisuutta itseä kohtaan sekä lisääntynyttä myötätuntoa muiden kärsimystä kohtaan. Mutta samanaikaisesti kriisi tekee myös ihmisen mielestä haavoittuvan, se voi myös rikkoa ja murtaa, erityisesti jos jää liian yksin, eikä saa riittävästi psyykkistä tukea ja hoivaa.

Kuka minä nyt olen?

Miten nyt elän elämääni? Löydänkö paikkani kaiken kokemani jälkeen?

Miten löydän mielenrauhan kaiken epävarmuuden keskellä? Miten tyynnytän pelkoni? Mistä löydän turvan?

Yksin ei pidä jäädä. Apua saa ja pitääkin hakea, missä vaiheessa hoitoja tahansa, matalalla kynnyksellä – sekä sairastuneiden että omaisten.

Koska hoitojen sivuvaikutuksia pystytään nykyään hallitsemaan yhä paremmin ja tauti usein saadaan hallintaan, niin tärkeää on myös, että ihminen löytää psyykkisen tasapainonsa ja elämänilonsa, jotta voi elää mahdollisimman hyvää arkea. Hyvä elämä ei ole terveiden yksinoikeus vaan se on mahdollista saavuttaa sairauksienkin keskellä.

Psyykkistä tukea voit hakea mm. seuraavista paikoista:

  • Oman hoitavan sairaalan palvelut, kunnan psyykkisen tuen palvelut
  • työterveyshuolto
  • syöpäjärjestö, sopeutumisvalmennuskurssit, vertaistuki, keskustelu- ja toiminnalliset ryhmät

Vinkkejä eri tilanteisiin tarjolla olevasta tuesta sekä keinoja mielenrauhaan ja tunnetilojan säätelyyn:

C-APROM/FI/NINL/0016/5/2021